Saturday, December 5, 2009

I Turn To You



Di situlah aku temui ketenangan. Di situlah aku kembali beroleh kekuatan yang hilang. Sememangnya aku tahu semuanya ada dalam diriku namun sebagai insan biasa, aku perlukan bahu untuk melepaskan tangis, aku perlukan telinga untuk mendengar keluh kesah yang bersarang di dada.
Sahabat-sahabatku di luar sana terlalu sibuk dengan urusan sendiri dan aku tidak menyalahkah mereka. Aku juga sudah berhenti berharap. Andai aku perlukan bahu dan telinga, ke situlah aku tuju. Dia yang bersemadi di bawah pohon kemboja sentiasa ada untuk aku.
Bukan dia yang mengemudi hidup aku tetapi dia umpama bintang petunjuk di saat aku hilang haluan. Aku hidup bukan kerana dia tetapi dia yang membuka mata aku untuk melihat hidup dan kehidupan.
Pabila terasa terlalu lelah menghadapi segalanya, aku hanya menangis dan menangis sehingga sakit, rajuk dan tangis itu terhenti sendiri. Segalanya bisa terhenti namun perjalanan hidup aku tidak akan terhenti sehingga tiba waktunya.
Duhai diri, tabahlah. Di bahumu ada amanah yang perlu ditunaikan, ada tanggungjawab yang perlu dilangsaikan. Melangkahlah sehingga tamat perjalananmu.
Tuhan...aku redha akan setiap takdir-Mu. Sesungguhnya, Engkau tidak akan membebankan hamba-Mu dengan dugaan dan ujian yang tidak mampu ditanggungnya.

No comments: